
We helpen jou een datingapp te vinden
Er zijn zoveel datingplatforms om uit te kiezen, maar welke app is het beste voor jou? Als je moe…
08.16.2021
Fieldmarketing en goede doelen werken al jarenlang intensief samen. Hierbij verschaffen wij graag iets meer duidelijkheid over in de inhoud van deze constructies, bijkomende vragen en enkele kritische kanttekeningen die hierbij weleens worden geplaatst. Waarom zijn de samenwerkingen tussen goede doelen en fieldmarketing zo'n succes? Lees snel verder!
Fieldmarketing en goede doelen. Het is de afgelopen jaren een goede match gebleken. Goede doelen zien hun inkomsten stijgen, mede dankzij het goede werk van fieldmarketingbureaus. Hoe wordt er geld ingezameld? Via bijvoorbeeld verkoop aan de deur, straatwerving, evenementen bijwonen en telefonische acquisitie. Toch hebben goede doelen en fieldmarketingbureaus een wisselend imago bij de Nederlandse consument.
Er wordt aangebeld. Een werver staat bij jou voor de deur en doet zijn verhaal. Kinderen in oorlogsgebieden helpen, zieke kinderen ondersteunen, een blinde geleidehond sponsoren, artsen die de wereld overvliegen, of misschien wel alzheimer een hart onder de riem steken. Ongetwijfeld heb jij weleens een - en waarschijnlijk al meerdere - wervers aan de deur gehad om geld in te zamelen voor een bepaald goed doel. Wat was jouw eerste gedachte toen jij diegene aan jouw deur aantrof? Wellicht was je enthousiast door het goede doel en de sympathieke verschijning voor de deur. Misschien had je geen tijd want de gekookte aardappeltjes vereiste alle aandacht.
Ongeveer de helft van het geld dat goede doelen ophalen, komt daadwerkelijk van particulieren. Toch zijn het vooral de particulieren die niet staan de springen wanneer er een enthousiaste jongeman voor de deur staat. Graag wil ik via deze weg een ander geluid laten horen.
Bij goede doelen wordt er op verschillende manieren gecontroleerd of het geld dat binnenkomt wel goed wordt besteed. Ten eerste is er jaarlijks een accountantscontrole om vast te stellen of de boekhouding wel klopt. Daarnaast geldt er sinds 1 januari 2016 één standaard voor kwaliteit, verantwoording en toezicht, genaamd: de Erkenningsregeling Goede Doelen. Een Erkend Goed Doel voldoet dan aan strenge kwaliteitseisen en moet jaarlijks inzicht geven in de inkomsten en bestedingen. U kunt ervan uitgaan dat het goede doel bijdraagt aan een betere wereld, zorgvuldig omgaat met iedere euro, verantwoording aflegt en zich laat door een afhankelijke toezichthouder laat controleren. Deze instantie heeft het CBF.
Bij goede doelen zijn er drie soorten kosten: kosten voor fondsenwerving, kosten voor beheer en administratie en kosten voor de doelbesteding. In 2017 is besteedden goede doelen bijvoorbeeld 90% van de totale bestedingen aan het maatschappelijke doel. Geen verkeerd aantal, toch?
Ja, de meeste goede doelen hebben een bedrijfspand. Medewerkers in dienst die een salaris krijgen. Feit is simpelweg dat er niet slechts geteerd kan worden op de beste bedoelingen van vrijwilligers. Het realiseren van maatschappelijke doelen vraagt om kwalitatief goed personeel.
Een deel van de donaties van goede doelen komen voort uit fondsenwerving. Dit kan een werknemer zijn van Trust Marketing. Het is volkomen normaal dat mensen de kat uit de boom kijken, wachten tot bijvoorbeeld een verjaardag en bruiloft. Ook is iets achterlaten via de erfenis een erkende manier van doneren. Om deze redenen is en blijft face-to-face een cruciale manier van geld inzamelen voor goede doelen. Ja, de fieldmarketingbedrijven verdienen hier geld mee. Maar het grootste en belangrijkste deel gaat nog steeds naar het goede doel.
Daarbij zijn er een veel regels die op landelijk niveau bepaald zijn en door ieder salesbedrijf verplicht worden nagevolgd. Naast beleefdheid van de werver dient de consument tot in detail te weten waar hij of zij de handtekening mogelijk onder gaat zetten. De nieuwe ambassadeur kan wanneer hij of zij wilt afzien van de overeenkomst. Ook wordt men na afloop altijd opgebeld om het ondergetekende contract nog netjes door te lopen. Wil je dan gelijk van de overeenkomst afzien? Dat kan dan per direct geregeld worden.
Daarnaast zijn de leuke verhalen van verkopers erg onderbelicht. Een kopje koffie aan de deur, een gezellig praatje maken met een (eenzame) bewoner, een bekende Nederlander treffen of gewoon oer-Hollands samen klagen over het weer. Voor beide partijen brengt een bezoekje van een frisse jongeman of een vrolijke dame ook veel voordelen met zich mee.
Door een uitstekende interne opleiding is het de taak van Trust Marketing om de mensen op de juiste wijze te informeren en hen te enthousiasmeren over het betreffende doel. Ongeacht of jij je bij een van onze ambassadeurs inschrijft of niet, wij vinden het belangrijker dat je een goed gevoel overhoudt aan het gesprek. Zo houden wij het imago hoog van zowel het goede doel als Trust Marketing Groep.
Goede doelen en fieldmarketing. Samenwerken voor een betere wereld, maar hier ook zelf een boterham aan overhouden. Hoe kijkt u naar goede doelen en fieldmarketing?
Wacht dan niet langer en laat het ons weten, wij staan je graag te woord om meer uitleg te verschaffen
Ik wil meer weten!